Τετάρτη 16 Δεκεμβρίου 2015

Ο ΖΕΙΜΠΕΚΙΚΟΣ ΤΗΣ ΟΛΓΑΣ


           Ο ΖΕΪΜΠΕΚΙΚΟΣ ΤΗΣ ΟΛΓΑΣ
 
Μέρες βαριές χοντρές ψιχάλες
πάνω σε χάπια και μπουκάλες
δε θα γυρέψω νοσηλεία
στα σινεμά και στα βιβλία

Πάω ν’ αδειάσω το τασάκι
κι αυτό το σκούρο σου σακάκι
θα το πετάξω απ’ το μπαλκόνι
να βρει κανέναν που κρυώνει κι εγώ...

Να βάλω τα μεταξωτά και να φυσάει
στα εργοστάσια μπροστά και στα σκουπίδια πλάι
να μπερδευτώ με τους εργάτες
να πω τον πόνο μου στις γάτες
και στη φουφού του καστανά
στάχτη να γίνεις σατανά

Έχει ψυχρούλα και μ’ αρέσει
κι αν δε μου πάει θα σπάσω μέση
η αγάπη πάει με μπαστούνι
κι εγώ με γκάζια στο τακούνι

Το άσθμα μου κι ο βρυχηθμός μου
στα ραδιόφωνα του κόσμου
με τρύπια βάρκα και ναυτία
βγαίνω λοιπόν στην πειρατεία κι εγώ...

Να βάλω τα μεταξωτά και να φυσάει
στα εργοστάσια μπροστά και στα σκουπίδια πλάι
να μπερδευτώ με τους εργάτες
να πω τον πόνο μου στις γάτες
και στη φουφού του καστανά
στάχτη να γίνεις σατανά
       
                                  ΓΙΑΝΝΗΣ ΤΣΑΤΣΟΠΟΥΛΟΣ

ΚΕΙΜΕΝΑ ΤΑΚΗΣ ΠΟΛΙΤΗΣ
ΠΡΟΛΟΓΟΣ
Το ζεϊμπέκικο (ή ζεϊμπέκικος) είναι ελληνικός λαϊκός χορός. Το όνομά του οφείλεται στον εξισλαμισμένο ελληνικό πληθυσμό των Ζεϊμπέκων. Αναφέρεται ότι διαδόθηκε στα ελλαδικά αστικά κέντρα στα τέλη του 19ου αιώνα. Ωστόσο, η εμφάνισή του ανάγεται στα τέλη του 17ου αιώνα σε αστικά κέντρα όπως η Κωνσταντινούπολη και η Σμύρνη.
Ο Τούρκος περιηγητής και συγγραφέας Εβλιά Τσελεμπί (Evliya Çelebi) αναφέρει ότι χορευόταν στη Μαγνησία και το Αϊδίνιο σε τοπικές γιορτές. 
Όντας αρχικά αντικριστός χορός δύο ατόμων που έφεραν οπλισμό, εξελίχθηκε σε «μονήρη αυτοσχεδιαστικό ανδρικό χορό». Ο ζεϊμπέκικος ως παλιός χορός είναι αυστηρά αντρικός
γι’ αυτό και ορισμένες φορές αποκαλείται εξαιτίας των χορευτικών του κινήσεων από άνδρες,
ως «χορός του αετού».
Είναι χορός που δεν έχει βήματα αλλά μόνο φιγούρες και μία συγκεκριμένη κυκλική κίνηση.
Ο ρυθμός ακολουθεί το βυζαντινό μέτρο που είναι στα 9/8. 
Ο Εβλιγιά Τσελεμπί υποστηρίζει πως ο «ζεϊμπέκικος» είναι χορός σύνθετος που συνδυάζει στοιχεία και από άλλους χορούς: τον τσάμικο και ιδίως τον καλαματιανό που φαίνεται να έχει και τον ίδιο ρυθμό αλλά ανάποδα. Ο χορός αντλεί την καταγωγή του από εξισλαμισμένους Ζεϊμπέκους.
Οι Ζεϊμπέκοι ως ιδιαίτερη μειονότητα του πληθυσμού της Προύσας, του Αϊδινίου και της Ερυθραίας της Μικράς Ασίας, επονομαζόμενοι και «ιππότες των ορέων», ήσαν υπό διωγμό εξαιτίας της παραβατικής συμπεριφοράς τους.
Κατά τον Ηρόδοτο, η λέξη «Ζεμπέκος» παράγεται από την αρχαία Θρακική λέξη «μπούκο» που προερχόμενη από την φρυγική λέξη «βέκος» σημαίνει βούκα = μπουκιά η οποία με πρώτο συνθετικό την κλητική του «Ζεύς», «Ζευ», παράγει τη λέξη «Ζεϊμπέκηδες». Επίσης, θεωρεί ότι συμβολίζει κατά κάποιο τρόπο μια αναζήτηση για την ένωση του πνεύματος με το σώμα, του θεού με τον άνθρωπο και χορευόταν στην απώτερη αρχαιότητα προς τιμήν της Κυβέλης, της θεάς μητέρας.
Οι ζεϊμπέκοι συμμετέχουν ενεργά στην κοινωνική ζωή, χτίζουν τεμένη, γέφυρες, σχολεία, επισκευάζουν κρήνες, ανοίγουν πηγάδια, τιμωρούν τους χαφιέδες και τους αυταρχικούς τοπικούς ηγέτες, ληστεύουν κρατικές χρηματαποστολές και εύπορους εμπόρους, παίρνουν λύτρα από γαιοκτήμονες.
Η σύγχρονη αντίληψη για τους ζεϊμπέκους είναι ότι στην πλειονότητά τους διακρίνονται από αντικρατική και αντιεξουσιαστική συμπεριφορά, στρέφονται εναντίον των προεστών, οι οποίοι φέρονται άδικα κι απάνθρωπα, και εναντίον της κρατικής βίας και καταπίεσης καθώς και της κακής διοίκησης και διεκδικούν τη δικαίωση των λαϊκών τάξεων.
Στην πλειονότητά τους παίρνουν ενεργό μέρος στους κοινωνικούς αγώνες και μπορεί να θεωρηθεί ότι είναι τυπικά δείγματα επαναστατών. Η αντιεξουσιαστική και αντικρατική δράση τους ορίζεται ως πραγμάτωση συγκεκριμένων αξιών - απονομή δικαιοσύνης, προάσπιση του δικαίου των καταπιεζόμενων και των φτωχών, διαρκής αγώνας ενάντια στην απανθρωπιά και την τυραννία.
Είναι ιδεολόγοι επαναστάτες με αδιαμόρφωτη, από θεωρητικής άποψης, πρωτογενούς μορφής, αντικαταπιεστική - αντικρατική αντίληψη, οι οποίοι προσδοκούν μια κοινωνία ισότητας και κοινωνικής ελευθερίας.

ΤΟ ΕΡΓΟ ΑΡΧΙΖΕΙ…
Αναρωτιέμαι τι δουλειά έχουν οι συμβιβασμένοι με τους ασυμβίβαστους;
Η Άρτα και τα Γιάννενα.
Η κοινοβουλευτική εκπρόσωπος της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ, Όλγα, χορεύει στην πρεμιέρα του Γιώργου Μαργαρίτη και της Ραλίας, το «Γεννήθηκες για την καταστροφή» και «Το κελί 33»
Οι προσωπικοί της φρουροί ασφαλείας και η ασφάλεια του μαγαζιού χειροκροτούν.
Οι συνοδοιπόροι δεν πετούν γαρίφαλα. Πετούν κάστανα.
-Το ΠΑΣΟΚ είναι εδώ.
-Τσοβόλα, δώστα όλα!
Το πλήθος από κάτω φωνάζει:
-Όλγα, Όλγα, κάστανα.

-Αυλικέ, φώναξε τον τραγουδιστή στο πόστο του…

Συνέλαβαν τον καστανά
και το μουνί χορεύει
Εδώ ο κόσμος καίγεται
κι αυτή χορό γυρεύει…

Ο καστανάς είχε συλληφθεί στη Θεσσαλονίκη, στην οδό Αριστοτέλους, από μια διμοιρία της ομάδας ΔΙΑΣ γιατί δεν είχε άδεια.
Προφυλακίστηκε και στη συνέχεια διαπιστώθηκε πως είχε χρέη προς το ασφαλιστικό του ταμείο
και την εφορία.
Δικάστηκε σε έξι μήνες φυλάκιση με αναστολή.
-Τι θα κάνεις αύριο, τον ρώτησαν.
-Θα πάω στον δήμαρχο Μπουτάρη να του ζητήσω άδεια κι αν δε μου τη δώσει, θα βγω παράνομα να πουλήσω κάστανα για να βγάλω το ψωμί μου.
-Τι θέλετε; Να τρώω συνέχεια κάστανα;
-Όλγα, Όλγα, κάστανα.